vineri, 27 august 2010

"Suflete de sluga"?(merci Florine:) )

„Pentru a deprinde democrația, românii vor avea nevoie de 20 de ani”, replica lui Silviu Brucan, devenita celebra si uzata nitel. Corect. Din ce an incepem sa numaram? Unde suntem acum? Nu stiu de ce am impresia ca nepotii mei isi vor pune aceleasi intrebari. De ce cred asta? Pai... sa vedem.
Pentru ca e "subiectul zilei" voi incepe cu statul la cozi. De cate ori nu am stat la un ghiseu sa iau o hartie cu care, evident, trebuia sa ma intorc la primul ghiseu, la care, nu-i asa? a inchis intre timp.Seamanam cu niste caini care incearca sa isi prinda coada. Problema e ca multi dintre noi s-au nascut la o coada. La medic, la primarie sau la paine. Poate ne-am obisnuit. O revolta individuala nu rezolva mai nimic... poate pe moment. De aceea, hei-rup-urile de zilele trecute sunt binevenite: http://www.hotnews.ro/stiri-opinii-7724926-indemn-greva-fiscala-nu-platiti-taxele-forma-trei-declaratii-cristian-ghinea.htm; http://www.facebook.com/home.php?#!/event.php?eid=149695281716782&ref=mf.
Un fost client de-al meu ma intreba: daca si la ora 11 si la ora 1 si la ora 3 sunt atatea masini in trafic, cine mai munceste ? Cine mai produce ceva?( ZF"Cum se zbat să supravieţuiască mallurile din Suceava, oraşul cu cea mai mare densitate de spaţii comerciale"). Daca tot suntem in criza, am zis ca vom avea si de castigat. Calitatea serviciilor se va alinia celei vestice. Sau macar celei balcanice! Nici vorba. Am fost la o pensiune in weekend. Proprietarul(!!!) si chelneritele ma certau. Ca cer prea multe pahare(eram printre organizatori, nu pentru mine:d), ca mai sunt si clienti permanenti, nu ca noi... Asta in mediu privat! Ca sa imi pun net a trebuit sa apelez la cunostinte... Adica: ca sa le dau 800 de euro pe an trebuie sa ma rog de ei.
Toate lucrarile din Suceava(canalizare, asfaltare, parcari) se termina exact in an electoral, ce coincidenta! Zonele verzi au disparut, facand loc unor banci, biserici. Posturile publice sunt date pe criterii politice... acum se negociaza posturile de portar, paznic si fochist. Daca mergi in curtea interioara la primarie si strigi mama/nasa/matusa ies 100 de femei la geam. Institutiile publice sunt ca o familie. La propriu.
Nimeni nu te respecta. Am invatat sa ne "descurcam". Mergem pe strada cu capul plecat. Fara atitudine. "Las-o ba, ca merge asa". NU MERGE!!!




13 comentarii:

  1. ei nu merge, dupa cum poti vedea in ziare Udrea are o datorie la banci de 3 milioane de euro. Cand a inceput criza era ganduri ganduri si numai cearcane ca nu mai are de unde achita. Acum de cand cica a da 90.000 de euro pe brandul Romaniei e iar zambitoare? Oare de ce? Si-a achitat cateva rate?
    Nu conteaza cata criza e, cati isi vor da in cap, pentru ei vor fi tot timpul bani. Pana si eu care eram convinsa ca aici imi e bine asa cum e am ajuns sa ma gandesc ca ar fi mai bine plec. Romanie, Dulcea mea tara .... mars la mata ca eu una m-am saturat

    RăspundețiȘtergere
  2. Greu subiect... Spre sfarsitul anilor pe care i-am petrecut in tara romaneasca incercam sa gasesc si eu raspunsuri la intrebarile astea. Aveam discutii interminabile cu cei care se deranjau sa ma asculte, dar nu am gasit o explicatie gen ecuatiile lui Maxwell care sa lamureasca tot ceea ce se intampla (sau nu se intampla!) in tara in care ma nascusem. Pentru fiecare teza pe care incercam sa o avansez, gaseam contraexemple care o infirmau sau ii subminau credibilitatea. Interesant ca dupa aproape 10 ani, colegi de generatie isi pun aceleasi intrebari (sa fie pentru prima oara?; ma indoiesc, ca nu tin minte sa fi fost eu precoce de felul meu!). Ma gandesc ca nu s-a gasit nimeni pana acum sa afle raspunsurile si sa le explice si celor interesati. Cand am plecat din tara, eram un roman incrancenat. Acum ma simt detasat (poate chiar dezinteresat) de viata romaneasca. Pana cand a fost reales marinarul urmaream scena politica romaneasca pe post de scena de teatru (imi permiteam luxul sa ma las 'entertained' de mizeria de toate culorile din politica romaneasca, pentru ca nu ma afecta in mod direct!). Dupa alegerile prezidentiale de anul trecut am trecut pe cura de dezintoxicare de politica (si toata viata) romaneasca. Nu am mai citit ziare romanesti si nu am mai urmarit emisiuni TV romanesti. Si m-am simtit mai bine. Zilele trecute am incercat sa accesez pentru prima data hotnews.ro dupa mai bine de 9 luni de pauza si prima reactie (dupa ce am citit titlurile articolelor) a fost: "de ce incerci sa iti faci rau cu mana ta?". Astea noua luni care au trecut fara sa stiu despre ce se intampla in tara mi-au facut viata atat de linistita, incat trebuie sa fiu un adevarat masochist sa incep sa citesc/vizionez din nou ce se intampla in Romania.
    Pentru cei care ma intrebau de ce plec, scriu aici ideile care imi zburdau prin cap la momentul plecarii: "poate ca lucrurile vor incepe sa mearga mai bine in tara romaneasca peste cateva zeci de ani; dar eu voi fi prea batran atunci sa ma mai bucur de o societate mai normala; nu exclud posibilitatea de a ma retrage 'acasa' la pensie (daca societatea se normalizeaza pana atunci); daca stau in tara romaneasca nu gasesc pe nimeni care sa ma lamureasca daca ma sacrific sau ma jertfesc". Si erau mai multe astfel de idei. Unele chiar prea radicale pentru a fi exprimate aici (le mai spun amicilor la un pahar de vorba, atunci cand toate celelalte subiecte au fost clarificate). Au trecut deja zece ani si lucrurile nu par a fi mai roz in Romania. M-au surprins parintii cand mi-au spus ca am facut bine ca am plecat, pentru ca lucrurile merg din rau in mai rau in tara romaneasca. Ei, care atunci cand am plecat nu vedeau nimic ce ar fi trebuit imbunatatit in societatea romaneasca. Trebuie sa se fi intristat rau lucrurile acolo, daca si-au pierdut si ei speranta!
    Cand credeti ca ati gasit o explicatie/solutie pentru ceea ce se intampla in tara romaneasca, va rog sa ma anuntati si pe mine.

    RăspundețiȘtergere
  3. Orestica,
    Daca iti aduci aminte... eu te-am incurajat sa pleci. La un moment dat chiar te-ai suparat pe mine pentru ca ti-am spus ca esti fraier daca ramai, ca te plafonezi. Corect?

    RăspundețiȘtergere
  4. am observat că, mai nou, toată lumea are o problemă cu statul la cozi :))toată lumea, mai puţin eu că n-am mai stat la una de prin facultate...dacă aş fi cinică, ceea ce nu cazul desigur :) aş spune că miroase a foartă multă ipocrizie şi că de fapt e vorba de bani, lucru necondamnabil dacă ar fi recunoscut...dar e greu să acceptţi că ţi-au tras-o şi ţie după ce te-ai bucurat că le-au tras-o graşilor de bugetari (scuzaţi limbajul licenţios). de la lipsa de solidaritate la lipsa de libertate nu e decât un pas...

    RăspundețiȘtergere
  5. Normal ca nu ai stat pe la cozi... Infiinteaza o firma, mergi cu apropiatii la un spital(sa nu crezi ca iti doresc asta). Sa mor daca inteleg faza cu ipocrizia(DEX:Fățărnicie, prefăcătorie, falsitate)... unde este? M-am bucurat? Ne-am bucurat? Cand? Cine? Extrapoleaza cu exemple, nu cu forcepsul.

    RăspundețiȘtergere
  6. Oau! Tre' să recunosc că m-am distrat! Eu, într-adevăr, n-am dat exemple, da' tu te-ai întrecut pe tine...deci, dacă vreau să-nţeleg ce-i aia o coadă, să-mi înfiinţez o firmă sau să merg cu apropiaţii la un spital. Auzi, da' dacă am fost singură la "un spital", se pune? Şi apropos, dacă tot te-ai uitat în Dex să vezi care-i definiţia ipocriziei ar fi trebuit să-nţelegi "faza"...Luna trecută nu i-am auzit pe H.R. Patapievici, Traian Ungureanu şi alţii ca ei vocali şi indignaţi că stai tu cu apropiaţii la cozi, la un spital...Aşa că am dreptul, dacă-mi permiţi, bineînţeles, să-i suspectez că de fapt îi doare că tre' să dea vreo 16,5% bani la stat ...Căt depre faptul dacă te-ai bucurat tu sau nu vis a vis de ce spuneam, puţin contează...în orice caz, nu i-am vazut pe ăştia care se dau acum de ceasul morţii cu statul la cozi să fi fost la fel de revoltaţi, ba dimpotrivă! Părerea mea...Sper că ai înţeles acum. Bye! P.S. E ciudat că tre' să mă explic pentru că am un punct de vedere. N-o să se mai întâmple. P.P.S Iar "faza" cu forcepsul...nţnţnţ, nefericită exprimare...

    RăspundețiȘtergere
  7. raffala - crezi ca e placut sa aud la TV cum zice nenea ministru muncii ca daca am PFA am timp sa si umblu pe la finante ca doar nu am program fix? Ca EU am timp de stat la cozi de parca sta ala la coada mea sa vada cat si cum lucrez. Crezi ca imi place cand guvernatii nostri cred ca daca ai PFA esti un fel de parazit ce scrie un articol si apoi sta si se sprijina in pix si asteapta bani? Crezi ca imi pica bine ca il aud pe Base ca el lucreaza 16 ore pe zi? La ce ma rog? stie el ce inseamna sa dormi 2-3 ore pe noapte si sa lucrezi intr-adevar cate 16 ore pe zi numai ca sa reusesti sa iti achiti bancile pentru ca ai facut o mie de credite sa ai si tu o casa amarata? sau o masina? Ti se pare ca cer prea mult cand zic ca nici nu ar trebui sa ies din casa ca sa depun niste declaratii sau ca sa achit la stat darile? Ti se pare ca cer prea mult cand zic ca vreau un pic de respect pe BANII mei? Ca vreau sa fiu tratata ca un om cand ma duc la finante? Ca vreau ca angajatul ala sa stie legile? Nu sa trebuiasca sa ma duc eu sa ii explic de ce am pe firma 2 coduri CUI si el sa urle ca fac evaziune fiscala si ca asa ceva nu e posibil cu toate ca este lege care spune un cui pt intern si un cui pentru extern si ala de la finante habar nu are de asa ceva? Ti se pare normal sa ma duc eu sa ii invat pe functionarii statului ca programul lor accepta declaratii pentru extern cu al CUI decat cel al firmei? Eu stiu foarte bine ca sunteti prost platiti dar ASTA NU E VINA MEA SAU A ALTUI CONTRIBUABIL care se duce si cere putin respect. Ca tu nu ai stat la cozi esti un caz fericit, dar aici ii dau drepatate pictorului: fa-ti o firma sau un PFA si pe urma ai sa vezi ce inseamna functionarul de stat in toata splendoarea lui.
    In legatura cu mersul la spital nu am experimentat cozile dar nu mi se pare normal sa ma duc abia respirand si sa mi se zica de la urgente sa ma duc acasa sa iau un fervex ca imi trece sau sa achit o data sanatatea pe cartea de munca si o data pe PFA si cand ma duc la spital sa mor dintr-o fractura. Sa nu mai zic ca imi e groaza sa fac un bebe. Nu vreau sa mor si eu si bebe-ul cu zile in spitalele din RO. Si nu nu m-am bucurat ca v-au tras-o (cel putin nu la astia mici ca de ex. directorul de la termica are 12.000 de lei salariu / si ala nu munceste de banii astia) dar cum pe tine nu te afecteaza ca impozitul meu pe PFA de la 22% a ajuns la 52% acum, asa nu ma afecteaza pe mine scaderea voastra de 25%. Diferenta dintre mine ca PFA si un functionar public e ca eu imi fac treaba si cunosc legile din domeniul meu in timp ce un functionar de la ANAF de exemplu habar nu are cate urechi are cu abacul in mana.
    Nu generalizez ca toti ati fi la fel dar marea majoritate din functionarii de la stat stau degeaba si nu fac nimic. Si exemple mai am daca vrei. Nu vreau ca discutia asta sa ajunga la cearta dar tu iei apararea bugetarilor din punctul tau de vedere, pe care eu pot sa il inteleg, asa cum il pot intelege pe cel al profesorilor de exemplu, dar ar trebui sa te gandesti la aia mari cu salarii cat nu castig eu intr-un an si sa incerci sa vezi si punctul meu de vedere sau al pictorului de patroni de firme cand ne dam cu capul de toti peretii cand vedem cum statul isi bate joc de noi pe banii noastri si cum unuii functionari nici nu stiu ca vin la munca.... nu mai zic de altele.

    RăspundețiȘtergere
  8. aaa si am uitat sa zic: Daca eu care tot timpul am zis: POT SA DOVEDESC CA SE POATE SI IN ROMANIA, pot reusi si aici ca mie imi place aici ca e tara mea, ca eu nu plec ca toti pleaca si eu vreau sa demonstrez ca se poate si aici MA GANDESC DIN Ce in ce mai mult SA PLEC in orice parte de lume unde vad cu ochii atunci crede-ma ca e GRAV GRAV GRAV.

    RăspundețiȘtergere
  9. sal skybax. bine te-ai intors la Romanica...nu pot să nu-mi aduc aminte, cu hohote de râs, recunosc (nu că m-aş bucura ci pentru că situaţia e de un haz teribil) cum imediat după alegeri, cum stăteam noi la un suc în carrefour, mi-ai mărturisit că l-ai votat pe marinelu’ în defavoarea prostănaculului pt că ăsta din urmă "ameninţase" că vă mai pune nişte biruri pe PFA...:)) nu ştiu de unde ai dedus tu că eu iau apărarea bugetarilor...mă doare-n cot...eu îmi văd de treburile mele şi ale familiei mele...nu-s El Comandante...mă confunzi! ...nu mă gândisem la tine cănd am scris, da’ dacă tot te-ai deranjat, am o veste bună : nu mai tre’ să-ţi suspenzi PFA-ul pe motiv de stat la cozi... se va putea rezolva trebuşoara şi on line...BRAVO! îmi cer scuze că am crezut (să-mi fie ruşine!) că te deranjează că mai trebuie să dai nişte bani la stat...pentru că, vezi tu, ăsta era subiectul discuţiei în contradictoriu:motivul "deranjului"-cozile sau banii?! n-am spus niciunde că mă bucur, bine v-a făcut. etc ...repet şi pentru tine: mă enervează deştepţii de la TV care ieri erau de acord ca nişte omuleţi să piardă bani, pt că, nu-i aşa, nu mai sunt la buget iar azi sunt oripilaţi că tre’ să piară nişte bani din acelaşi motiv...P.S. fuck! ştiam eu că trebuia să dau exemplul cu pensionarii. evitam toate discuţiile astea de KKO...

    RăspundețiȘtergere
  10. In general tot ce tine de guvern ma scarbeste. Si nu e vorba de cozi sau de bani e vorba de bataie de joc. Si asta e pt toata lumea nu doar pt mine ca PFA, pt SRL sau pt bugetari. Asta e marea problema. Si da chiar l-am crezut pentru ca deja ma saturasem de PSD si de furturile lor dar la noi in Romania e din lac in put tot timpul. Fugi de un idiot si dai peste un tampit. Si tot asa...
    Si nu, nu ma deranjeaza sa dau bani atata timp cat e corect. De exemplu nu ma deranjeaza taxa din Austria de 10 euro pentru autobanda pentru 10 zile. De ce? Pentru ca aia au autostrazi. Pentru ca am facut 1000 de km in 8 ore cu tot cu pauze. Da la aia le dau bani cu mare drag si NU MA DERANJEAZA. Si da nu as avea nimic impotriva taxelor: nici aia de drum, nici aia auto, nici impozit, nici sanatate nici nimic atata timp cat stiu ca am pe unde sa circul, ca daca ma duc la doctor ma vindec nu sa mor si tot asa mai departe.
    In concluzie dau bani dar cer respect. Deci ma deranjeaza cozile si declaratiile gen: daca ai PFA ai si timp mai mult decat impozitele.
    Posibil sa se rezolve treburile si on line dar asta dupa scandal si alea alea. Asta e problema de fapt ca la noi treburile se fac cu curu nu cu capul. Eu nu am nimic cu tine ca bugetar, ca stiu cum e sa ai salariu de mizerie, dar am ceva cu aia ce iau mii de euro pentru nimic sau cu aia care habar nu au meserie.

    RăspundețiȘtergere
  11. K. Dacă nu te deranjează să dai bani (probabil că te-au auzit :))) ţi se mai pregăteşte ceva :)) Oricum, ideea e să dai bani acum "cu mare drag" (te-am citat :)) şi roadele le vei culege peste ani, pentru că, nu-i aşa, nu ai votat pentru următoarea zi, săptămână, an etc. ci pentru viitor...Aşa că, ai răbdare...banda este, până la autobandă nu mai e decât un pas :))

    RăspundețiȘtergere
  12. Ma bucur ca vezi situatia asa in roz si esti plina de :)) ... ironii. Si da inteleg ca eu sunt vinovata pentru votul meu. Si da mai stiu si ca daca era celalalt la putere ne era mult mai bine. Hai sa fim seriosi. Eu prefer sa ma gandesc serios la a pleca din tara. E cea mai simpla solutie.

    RăspundețiȘtergere